DE ACCU IS VOL

vår11 Mei 2018. Hemelvaartdag, een zgn. röd dag, een rode dag, wat betekent dat iedereen vrij af is. En mijn zus Kitty is jarig kittyvandaag. Vanaf deze plaats nog een keer Proficiat Kitty. Fijne verjaardag en nog heeeeel veel jaren.  Gisteren en vanmorgen hebben Frans en ik lekker in de tuin gewerkt. Met 20 graden en een lekker zonnetje is dat heerlijk! Dit is sowieso een heel mooie tijd van het jaar. De dagen zijn al lang. ’s Ochtends rond 3.00 uur wordt het licht en s ‘avonds rond 23.00 uur begint het pas te schemeren. Echt pikkedonker, zoals in december en januari, wordt het niet meer. En overal zijn de vogeltjes druk in de weer met het bouwen van hun nestje. Nog even en de zwart-witte flugsnappare (vliegenvanger) is er weer. Elk jaar rond dezelfde tijd is het vogelpaartje er weer. Ze kiezen elk jaar van de vele vogelhuisjes die in de bomen hangen,  hetzelfde houten huisje uit. Zo bijzonder 🙂   De trouwe bloglezer weet dat we een winter hebben gehad met veel, heel veel, sneeuw. Het is bijna onbegrijpelijk dat die enorme berg sneeuw vrijwel weg is. Alleen op de plekken waar Roland onze buurman de sneeuw naar toe heeft geschoven bij het sneeuwschuiven met de tractor  ligt nog een flinke berg. Op het meer tegenover ons huis ligt nog wel ijs, maar met de temperaturen van de komende weken zal dit zeker vóór onze eerst gasten komen verdwenen zijn.midzomernacht

De afgelopen weken hebben we heerlijk genoten van onze vrije tijd. Zo zijn we op 27 april voor 10 dagen met onze camper naar Noorwegen geweest. Prins en Bart zijn natuurlijk ook meegeweest en ze hebben het net als wij prima naar de zin gehad. We hadden ons voorgenomen dezelfde plaatsen te bezoeken die we zo’n 20 jaar geleden, toen met een gehuurde camper, hebben bezocht. Van hieruit ging de reis richting Lofoten en Vesterålen, de prachtige Noorse bergwereld. Allereerst naar Saltstraumen, waar bij eb en vloed een enorme hoevelheid water door een nauwe spleet geduwd wordt. Dit betekent zeer snel stromend water met zelfs draaikolken. We zijn met de camper aan de oever van deze straumen gaan staan en Frans heeft lekker gevist. In korte tijd hadden we een aantal koolvissen gevangen die we ’s avonds met een aardappeltje en wat groente lekker opgepeuzeld hebben. Daarna ging het richting Bleik op het eiland Andoy. Daar hebben we 2 dagen op de camping Midnadsol  – middernachtzon – gestaan. Een heel mooie camping aan een strand. Bart en Prins konden heerlijk vrij rondlopen. Op 2 mei was Frans jarig en in de stad Narvik hebben we genoten van een dagje shoppen en heerlijk eten.20180502_151912[1] Toen was het alweer tijd om de terugreis aan te vangen. Via Kiruna en Abisko zijn we, net als toen, weer rustig afgezakt naar Tväråträsk. Zaterdag 5 mei, op de verjaardag van Prins, waren we weer thuis. We hebben ons voorgenomen vanaf a.s. zondagmiddag nog een korte rit naar Burträsk Camping te maken. Deze is 2 jaar geleden overgenomen door 2 Nederlanders, Egbert en Sandra. Het lijkt ons leuk om met deze landgenoten bij te praten. Aansluitend gaan we dinsdag a.s. nog wat boodschappen doen in Umeå (220km.). De laatste dingen kopen die we nodig hebben en die je hier niet kunt krijgen, zoals 2 nieuwe accu’s voor de electromotoren.  Op 24 mei a.s. komt de eerste groep snoekvissers. Een groep van 6 Oostenrijkers die beide accommodaties betrekken. En vanaf dan gaat het aan een stuk door tot midden september 🙂

Gisterenavond hebben we naar de 2e halve finale van het Eurovisie Songfestival gekeken en, omdat we in Zweden wonen, mochten wij wel stemmen voor Waylon 🙂 waylonMet zijn tweetjes waren we goed voor 20 stemmen. We verheugen ons op zaterdagavond, de finale van het Songfestival. We zijn altijd trouwe kijkers van het Songfestival., ook al weten we nu al dat we ons waarschijnlijk weer ergeren aan de politiek achter het stemmen.

Verder zijn we veel bezig met Gold of Lapland, de toeristenorganisatie. Op 26 april jl. waren we uitgenodigd in het panel te zitten van een bijeenkomst die ging over kleinschalig toerisme. Vorig blog vertelde ik al over het project dat Gold of Lapland en Leader samen willen starten waarbij wij als coaches/mentors gaan optreden voor bedrijfjes die zich hier willen vestigen. Dit is een 2 jaar durend project en belangrijkste doel is dat er een aantal nieuwe bedrijfjes bijkomen die zich toeleggen op vistoerisme. Dit project krijgt nu handen en voeten en het zal ergens eind 2018 zijn dat we starten met dit project. Afgelopen donderdag ben ik nog naar een vergadering van de Hollandgroep van Gold of Lapland geweest. We nemen volgend jaar weer deel aan de vakantiebeurs en de voorbereiding daarop is alweer in volle gang. 24 Mei a.s. is dan nog de jaarvergadering van Gold of Lapland en Frans heeft nog een vergadering van de Leader Vindelälven groep waar hij bestuurslid is. Deze is 4 juli a.s. En omdat vanaf juli de vakantieperiode start, zal het vanaf dan rustig worden met vergaderingen en bijeenkomsten. Mooi, want dan kunnen we al onze tijd aan onze visgasten geven.

SONY DSCEn zo staat nu alles in het teken van het visseizoen dat voor de deur staat. En we zijn er klaar voor! De accu is weer vol en we hebben freddyer zin in om weer lieve visvrienden hier in ons mooie Lapland te mogen verwelkomen.nieuw tenue

Ik wens iedereen voor nu alvast een te gekke visvakantie . Blijf gezond en tot een volgend blog.